Sebuah dewan untuk kegiatan penduduk Taman Rasa Sayang sedang dalam pembinaan.
Sebuah dewan bagi kegiatan penduduk Taman Rasa Sayang sedang dalam pembinaan.
Aktiviti untuk peningkatan akademik tahun hadapan telah siap disusun.
Aktiviti bagi peningkatan akademik tahun hadapan telah siap disusun.
Aktiviti bagi peningkatan akademik tahun hadapan telah siap disusun.
Peralatan itu ditempah untuk pengajaran dan pembelajaran.
Peralatan itu ditempah bagi pengajaran dan pembelajaran.
Peralatan itu ditempah bagi pengajaran dan pembelajaran.
Untuk mengatasi masalah tersebut, beberapa cadangan sedang dipertimbangkan.
Bagi mengatasi masalah tersebut, beberapa cadangan sedang dipertimbangkan.
Bagi mengatasi masalah tersebut, beberapa cadangan sedang dipertimbangkan.
Sebaliknya, kata untuk dan bagi tidak boleh bertukar ganti apabila digunakan untuk menyatakan maksud bahagian yang ditentukan atau diperuntukkan. Contohnya;
Bagi siapakah hadiah ini. (X)
Untuk siapakah hadiah ini. (/)
Untuk siapakah hadiah ini. (/)
Hadiah ini bagimu. (X)
Hadiah ini untukmu. (/)
Hadiah ini untukmu. (/)
Jam tangan ini bagi Fahmi. (X)
Jam tangan ini untuk Fahmi. (/)
Jam tangan ini untuk Fahmi. (/)
Bagi siapakah kiriman itu? (X)
Untuk siapakah kiriman itu? (/)
Untuk siapakah kiriman itu? (/)
Berdasarkan huraian di atas jelaslah bahawa penggunaan untuk dan bagi hanya dapat dibezakan jika penggunaanya bermaksud sesuatu yang telah ditentukan atau ditetapkan untuk seseorang.
Jam tangan ini untuk Fahmi.
Panduan yang barguna bagi kami yang bukan Munysi Bahasa. Ribuan terima kasih, Tuan Munsyi.
ReplyDeleteterima kasih Tuan Munsyi
ReplyDeleteSangat membantu
Tkasih atas perkongsian
ReplyDeleteRtk Cikgu!
ReplyDeletesjsjsj
ReplyDeleteTerima kasih..nahππ
ReplyDeleteTerima kasih cikgu. Sangat membantu
ReplyDeleteassalam tuan munsyi, saya kemunsykilan pembinaan ayat yang menggunakan bagi dan untuk. Boleh tak tuan menyemak pembinaan ayat saya ini "Apakah keperluan Modul latihan mengajar aktiviti luar secara dalam talian untuk PISMP PAKK bagi melaksanakan pengajaran dan pembelajaran komponen perkembangan fizikal dari aspek strategi pengajaran?
ReplyDelete