Sunday, October 18, 2009

BULAN BAHASA KEBANGSAAN 2009

Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan bermula dengan panggilan Minggu Bahasa Kebangsaan dan Bulan Bahasa Kebangsaan sepanjang dekad 60-an. Kempen ini telah melalui perubahan pelbagai nama seperti Gerakan Cintailah Bahasa Kita (GCBK) (1987-1996),Gerakan Bahasa Kebangsaan Sektor Swasta (GBKSS) (1996-2005) dan Minggu Sastera (1987-1998). Akhirnya pada tahun 1999, gerakan ini dinamakan Bulan Bahasa dan Sastera Negara (BBSN).

Program BBSN yang pertama telah dilancarkan pada tahun 1999 oleh YAB Dato' Seri Abdullah Haji Ahmad Badawi, Timbalan Perdana Menteri Malaysia ketika itu. Pada tahun 2009, bersesuaian dengan matlamat pelaksanaannya, BBSN telah dikenali dengan nama Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK). Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan Peringkat Kebangsaan 2009 telahpun dilancarkan oleh YAB Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Hj Mohd Yassin di Stadium Perpaduan Petra Jaya, Sarawak pada 6 Oktober 2009.

Tujuan Utama Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK) adalah untuk
Memantapkan, memperkukuh dan mempamerkan jati diri dan citra bangsa Malaysia.
Menguatkan rasa megah terhadap bahasa kebangsaan.
Mengeratkan dan memperkukuh perpaduan bangsa melalui bahasa kebangsaan.
Menyemarakkan peranan bahasa kebangsaan sebagai tonggak pembinaan negara bangsa.

Bulan Bahasa Kebangsaan merupakan usaha kerajaan untuk menyemarakkan rasa cinta masyarakat terhadap bahasa kebangsaan melalui pelbagai program yang dirancangkan. Memperkasakan bahasa kebagsaan juga bermakna kita mendukung Perlembagaan negara yang memaktubkan bahawa Bahasa Melayu / Malaysia sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara juga seiringan dengan prinsip ketiga Rukun Negara iaitu mendukung “Keluhuran Perlembagaan.” Bahasa kebangsaan juga sejak sekian lama telah berperanan penting sebagai bahasa ilmu, bahasa pengantar pendidikan, bahasa perpaduan dan bahasa kemajuan bangsa. Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan ini juga selaras dengan dasar Kementerian Pelajaran Malaysia iaitu "Memartabatkan Bahasa Malaysia, Memperkukuh Bahasa Inggeris"

2 comments:

  1. Bahasa rojak telah menjadi 'bahasa nasional' nampaknya sekarang. Bahasa ini sudah menjadi gejala yang mampu memusnahkan daya fikir masyarakat untuk menjadi bangsa yang bertamadun yang dapat mengungkapkan gagasan dan fikiran secara bernas, jelas, dan berkesan demi menggerakkan pembangunan negara.

    ReplyDelete
  2. Do you need a legitimate, honest, reputable and urgent loan?Your search for legitimate loan ends here today for we are here to satisfy your financial needs.If you have been refused a loan by banks or financial institution for any reasons do not worry anymore about your financial problems for we are the solution to your financial misfortune.We have provided Billions (different currencies) in business loans to over 32,000 business owners.We use our own designated risk technology to provide you with the right business loan so you can grow your business. we offer loan of all types with a low interest rate and also duration  to pay back the loan Do you have a bad credit? Do you need money to pay bills? or you feel is it necessary to start a new business? Do you have an unfinished project due to poor funding? Do you need money to invest in any specialty that will benefit you? ISLAMIC REFINANCING LOAN COMPANY
     aim is to provide excellent professional financial services e_mail:[islamicrefinancing@gmail.com]
    Whatsapp;+15716666386

    ReplyDelete